Framsnakk Hønefoss: Nour

Møt søstrene bak nykommeren NOUR. Det lå ikke i kortene at de driftige søstrene skulle åpne butikk sammen, selv om de begge har bakgrunn fra klesbransjen. Pandemien til tross, så åpnet Nour dørene, med stor suksess, i april. Gjennom kampanjen «Framsnakk Hønefoss» ønsker byutviklingsprosjektet Erigo i regi av Ringerike Næringsforening å løfte frem noen av de lokale næringsdrivende som på hver sin måte bidrar til å bygge en positiv identitet og kultur i Hønefoss by.

Framsnakk Hønefoss: Nour

Beliggende i en stille sidegate til Storgaten, ligger Nour, årets nykommer og et friskt tilskudd til handelsbyen Hønefoss. Så er da også beliggendheten det eneste anonyme ved den imponerende juledekorerte forretningen, inspirert av Londons julegater. Med et trylleslag, har de driftige søstrene Hanar og Hana Mohammed forvandlet det litt slitne lokalet til en glamorøs og populær kles- og interiørbutikk. 

Det å være søstre og drive forretning sammen har sine klare fordeler - og ulemper... Stor takhøyde for meningsutvekslinger og diskusjoner er en nødvendighet når Hanar og Hana snakker "business". Resultatet er at de beste idèene er blitt "klubba", mens de mindre gode vrakes. Blir de ikke enige, så gjennomfører de ikke. Ferdig snakka! 

Det lå ikke i kortene at de driftige søstrene skulle åpne butikk sammen, selv om de begge har bakgrunn fra klesbransjen. Beslutningen var en ren impulshandling. Hanar var ferdig utdannet siviløkonom og hadde overtatt som eier av Krone Frukt AS etter deres far. Hana på sin side hadde akkurat avsluttet sin markedsføringsutdannelse og var i full gang med å lansere sitt eget smykkemerke. Så ble det familieeide lokalet i Karlsen-gården ledig. - Egentlig så bare slang jeg spørsmålet ut av meg til Hana en dag; skulle vi ikke starte klesbutikk sammen da, forteller Hanar, som pendler mellom Nour og Krone vegg-i-vegg. -Det ble et umiddelbart JA fra Hana, forutsatt at vi skulle selge smykker og interiør. Det er nemlig hennes ekspertområde. Selv har jeg ansvar for klær.

"-Det er så utrolig bra at Ringerike kommune innførte to timers gratis parkering. Det har gjort mye for varehandelen i byen..." 

-Hønefoss er ikke til å kimse av - heller ikke folka her. Derfor ønsket vi å bringe merker til byen som vi selv savnet og hadde stor tro på - akkurat som vi har stor tro på byen vår, sier søstrene nærmest i kor. - Hønefoss var allerede en attraktiv handelsby; vi bare tettet noen hull. Pandemien til tross, så åpnet Nour dørene, med stor suksess, i april. Suksessoppskriften har, i følge Hanar og Hana, vært attraktive varer, hardt arbeide, service, aktiv og målrettet kommunikasjon via sosiale medier pluss en god nettbutikk. Nå, åtte måneder etter åpningen, er Nour-søstrene blitt et begrep i byen, og søstrene Mohammed planlegger allerede å utvide.